Jeszcze do niedawna polscy kompozytorzy nie pisali dzieł przeznaczonych na fortepian i gitarę. Jeśli wierzyć temu co napisano w booklecie załączonym do niniejszego wydawnictwa, jedyne tego typu dzieło autorstwa polskiego twórcy powstało w XVIII wieku, jednak nawet ono było tylko autorską przeróbką innej kompozycji. Sytuacja zmieniła się z chwilą, w której na scenie pojawiła się pianistka Aleksandra Popiołek-Walicki i gitarzysta Jakub Walicki, czyli Walicki-Popiołek Duo. Artyści zaprosili do współpracy przy albumie Made in Poland dziewięć polskich kompozytorek i kompozytorów. Zasady były proste – trzeba było napisać utwór przeznaczony na gitarę i fortepian, inspirowany rodzimą muzyką ludową. Ponieważ nasi twórcy mają bujną fantazję i nie wahają się jej użyć, wyszło z tego coś bardzo nietypowego i bardzo ciekawego.
Płytę otwierają Rytmy polskie Marcina Grabosza, kompozycja podzielona na trzy części – mazura, kujawiaka i oberka, z okazjonalnymi nawiązaniami do dzieł Chopina czy Tansmana. Całkiem zgrabny, lekki i dowcipny pastisz, w którym aluzje są czytelne, ale nie nazbyt nachalne. Lecioły zórazie Roberta Kurdybachy to hołd dla twórczości Lutosławskiego i Szymanowskiego. Migotliwa faktura pierwszego odcinka jest nawiązaniem do stylistyki pierwszego z tych kompozytorów, autor Mitów przywołany jest natomiast poprzez nowe opracowanie tytułowej pieśni, w oryginale wchodzącej w skład Pieśni kurpiowskich. Niestety te dwa elementy jakoś nie spinają się w spójną całość. Impresja ludowa Szymona Gołąbka składa się z dwóch odcinków – pierwszy jest żywiołowy i taneczny, drugi zaś oparty został na temacie pieśni Czerwone jabłuszko. Kompozytor sięgnął tu także do stylistyki jazzowej, co dało zaskakujące i bardzo ciekawe efekty brzmieniowe. Strumienie Aleksandry Chmielewskiej to barwny, nastrojowy i lekko melancholijny obraz Warmii z cytatem z pieśni Z tamty strony jeziora, którą wykorzystał także Nowowiejski. Kompozytorka ma bujną wyobraźnię, wie co i jak chce wyrazić, a efektów jej pracy słucha się z przyjemnością. Motywy polskie Jana Oleszkowicza to najbardziej rozbudowana kompozycja znajdująca się na płycie. Składa się z dwóch odcinków – pierwszy to Wisła, a drugi to Ptasi obertas. Obraz rzeki jest niemal romantyczny, nastrojowy, motoryczny, ale jednocześnie śpiewny i bardzo ową śpiewnością urzekający. Drugi to falujący, migotliwy i dowcipny obraz przyrody budzącej się do życia po długim zimowym śnie. Bardzo lekka i miła w odbiorze kompozycja. Uletieła dusza z tieła to tytuł pieśni żałobnej wykonywanej na Podlasiu. To także tytuł dwuczęściowej kompozycji Anny Marii Huszczy. Odcinek pierwszy, Vivace con vigore, to reprezentacja pędu życia, natomiast Largo reprezentuje orszak pogrzebowy. To specyficzna, nastrojowa kompozycja, zadedykowana zmarłemu krewnemu Autorki, trafnie oddająca pełną melancholii atmosferę ostatecznego pożegnania. Bies Adriana Robaka to złożony z trzech części portret psychologiczny tytułowego bohatera. Jest to z jednej strony bohater antypatyczny, gwałtowny, a jego niestabilność ukazana jest za pomocą zmian rejestru i ostrych dysonansów. Z drugiej jednak strony czart jest samotny i przepełniony melancholią, co zostało dobrze ukazane w ostatnim ogniwie. Mozaika ludowa Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej składa się z czterech odcinków (które mogą być wykonywane w dowolnej kolejności): spokojny, niespieszny Kujawiak z wokalizą głosu żeńskiego, powolny, wyciszony Chmielowy, motoryczny, niespokojny Wiwat i zadzierżysty Zbójnicki, w którym Kompozytorka zacytowała przyśpiewkę W murowanej piwnicy. Album wieńczy krótki, dowcipny i chwytliwy Krakowiak Kamila Pawłowskiego, urozmaicony różnymi harmonicznymi gagami, które sprawiają że dobrze znane i rozpoznawalne zwroty melodyczne brzmią zupełnie inaczej.
Całość przedstawia się bardzo interesująco i pokazuje jak ogromny i nadal niewyczerpany (a być może w ogóle niewyczerpywalny) potencjał kryje się w twórczości ludowej. Wielkie brawa dla Artystów za tego typu inicjatywę i wielkie brawa dla Kompozytorów za inwencję. Jest w tym nowa jakość i prawdziwa świeżość.
Made in Poland
Walicki-Popiołek Duo
Aleksandra Popiołek-Walicki – fortepian
Jakub Walicki – gitara
Marcin Grabosz
Rytmy polskie
Robert Kurdybacha
Lecioły zórazie
Szymon Gołąbek
Impresja ludowa
Aleksandra Chmielewska
Strumienie
Jan Oleszkowicz
Motywy polskie
Anna Maria Huszcza
Uletieła dusza z tieła
Adrian Robak
Bies
Ewa Fabiańska-Jelińska
Mozaika ludowa
Kamil Pawłowski
Krakowiak
Walicki-Popiołek Duo