Inne publikacje

Zdarzało mi się dużo pisać – niektóre w tych tekstów dostępne są online. Są wśród nich recenzje płyt, relacje z koncertów i innych wydarzeń muzycznych (w tym relacja z całego Konkursu im. Fitelberga z 2012 roku), wywiad (ale za to z kim!) i teksty historyczne.  Zapraszam do lektury! 😉

Książki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Morawski, PWM, 2024

 

Historia muzyki, wydawnictwo SBM, 2018

Historia muzyki dla dzieci, Wydawnictwo SBM, 2019

Atlas muzyki. 100 najsłynniejszych utworów klasycznych, wydawnictwo SBM, 2019

Historia muzyki (wersja rozszerzona), wydawnictwo SBM, 2019

 

Teksty historyczne

Dimitri Mitropoulos – dyrygent z powołania

Zjawisko muzycznych idées fixes w twórczości kompozytorskiej Eugeniusza Morawskiego: w poszukiwaniu genezy i interpretacji

Recepcja poematów symfonicznych NevermoreUlalume Eugeniusza Morawskiego w prasie polskiej w latach 1924-1949

Oblicza Bernsteina

Kanon XIX/XX: Morawski

Havergal Brian. Ambicje i kompleksy

Twórczość Eugeniusza Morawskiego w oczach krytyków i kompozytorów

Poemat symfoniczny Don Quichotte Eugeniusza Morawskiego – źródła i recepcja

Muzyka polska w repertuarze Leopolda Stokowskiego

Relacje Karola Szymanowskiego i Eugeniusza Morawskiego w kontekście sporu o Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie

„Muzyka męska a przytem subtelnie dzika”, czyli o utworach Eugeniusza Morawskiego

Język muzyczny Eugeniusza Morawskiego na przykładzie baletów MiłośćŚwitezianka

Realizacje fonograficzne Symfonii gotyckiej Havergala Briana

 

Wywiady

Zwątpienie ciągle się pogłębia – wywiad ze Stanisławem Skrowaczewskim

W pracy z orkiestrą trzeba zachować świeżość – wywiad z Giancarlem Guerrero

 

Relacje z koncertów

Jubileusz Tadeusza Strugały

Penderecki w NOSPR

Romeo i Julia umierali dwa razy

Bachowskie szaleństwo

Nic dwa razy się nie zdarza

Francusko-syryjski trans

Bach tańczy we Wrocławiu

Podwójny Jubileusz Haitinka

Marriner w Katowicach

Poznańska perełka w Krakowie

Skrowaczewski w Krakowie

Krakowski wieczór z Kilarem

Jesienne powroty z Londynu i Wiednia

Pięknie tu śpiewają

Na Festiwalu rządzi Chopin. I Profesor Jasiński!

Są gwiazdy? Jest support

Nie potrzeba nam Hendriksa. Mamy Assad Family

Urodzinowy Festiwal Pendereckiego

Jubileusz Barenboima

 

Relacje z Konkursu Fitelberga w Katowicach (2012)

Konkurs Fitelberga czas zacząć!

Sześć razy Beethoven i trzech faworytów

Werdykt dodaje skrzydeł

Batuty latają pod sam sufit

Opinia sąsiadów się liczy

„Panie i panowie, nie zazdroszczę wam”

Konkurs Fitelberga nabiera rumieńców

Mamy najlepszego dyrygenta

 

Recenzje płyt

Eugeniusz Morawski – pieśni

Sir Adrian Boult i muzyka Ralpha Vaughana Williamsa

Penderecki (prawie) w komplecie

Penderecki i DUX

Prezent dla Igora

Kilar instrumentalny, Kilar wokalny

Fortepian według Domanowskiego

Jesienny Sibelius

Szczęśliwa trzynastka

Britten – Requiem wojenne

Britten: jak z przekąski zrobić danie główne

Bruckner dokończony

Opery z Dekki

Czekając na Emersonów

Bruckner razy dwa

Sir Simon i Mahler

Nowy Rok z Wiedeńczykami

Koncertowe Requiem

Liszt według Zimermana

Prezent od Salonena

Pudło z Lugano

Opery z Warnera

Haydn z lamusa

Beethoven i Pollini

Beethoven na wiolonczelę

Legenda jak żywa

Dwie twarze Brahmsa

Respighi znany i nieznany

Schumann nie tylko dla amatorów

Prawdziwy klasyk

Współczecha na wiolonczelę

Maciej Zieliński – V Symphony

„Pierścień” z Warnera

“Święto” z Filadelfii

Schumann zrewidowany

Kilar znany i nieznany

Klasyk XX wieku