W moje ręce trafił ostatnio intrygujący album: Chopin – Romantycznie. Zazwyczaj unikam tego typu składanek, jednakże w tym wypadku skusiły mnie nazwiska wykonawców, jak też fakt, że większość z tych nagrań nie była wcześniej udostępniona publicznie i pierwszy raz ukazuje się na CD. Wszystkie rejestracje pochodzą z Archiwum Polskiego Radia, miejsca które niewątpliwie skrywa wiele niespodzianek. Krążek zawiera dwanaście kompozycji Chopina w wykonaniu Janusza Olejniczaka, Jerzego Godziszewskiego, Ewy Pobłockiej, Marka Drewnowskiego, Lidii Grychtołówny, Ryszarda Baksta, Piotra Palecznego, Natalii Gawriłowej oraz Władysława Kędry. Wszystkie prezentowane utwory należą do najbardziej znanych w twórczości kompozytora. Mamy tu zatem m.in. Poloneza A-dur op. 40 nr 1 i As-dur op. 53, dwa pierwsze Walce op. 64 czy Etiudę c-moll op. 10 nr 12.
Trudno byłoby mi wskazać jakieś szczególnie wyróżniające się nagranie, bowiem wszystkie interpretacje utrzymane są na bardzo wysokim poziomie. Podobały mi się zwłaszcza oba Polonezy – A-dur w wykonaniu Olejniczka zagrany z energią i wdziękiem i As-dur w interpretacji Piotra Palecznego. W wykonaniu tego drugiego utworu entuzjazm góruje nad precyzją, ale Palecznemu udało się mnie porwać i przekonać do swojej wizji. Przypadł mi do gustu również Mazurek a-moll op. 17 nr 4 Natalii Gawriłowej – melancholijny, rozkołysany, subtelny, ale świetnie rozplanowany dramaturgicznie. Fascynuje również mało znane nagranie Etiudy c-moll Władysława Kędry. Jego gra jest naturalna, a również tutaj znać bezbłędne wyczucie formy. Równie naturalnie płyną nokturny: f-moll op. 55 nr 1 pod palcami Ewy Pobłockiej, Es-dur op. 9 nr 2 w wykonaniu Ryszarda Baksta i cis-moll (Lento con gran espressione) zagrany przez Lidię Grychtołównę. Nie przypadły mi do gustu wykonania dwóch Preludiów op. 28: e-moll nr 4 i Des-dur nr 12. Jerzy Godziszewski gra je w zdecydowanie zbyt sztywny i mało elastyczny sposób, a jego tempo wydało mi się, zwłaszcza w drugim z Preludiów – za szybkie.
Album ma też jednak kilka mankamentów edytorskich. Bardzo brakowało mi dodatkowych informacji dotyczących wykonawców czy okoliczności powstania nagrań. Dla zaprawionego w bojach i dobrze zorientowanego w historii nagrań słuchacza nazwiska wykonawców mogą (choć nie muszą!) być oczywiste, ale dla osoby dopiero rozpoczynającej swoją przygodę z muzyką Chopina część z nich może być obcych i takie informacje bardzo by się przydały. Tym bardziej, że jest to jednak wydawnictwo w stylu the best of, dedykowane najbardziej znanym utworom tego kompozytora i takich odbiorców najbardziej niniejsza płyta skusi. Na krążku znajduje się niecałe 50 minut muzyki. Niedużo, biorąc pod uwagę, że płyta CD mieści standardowo 80 minut. Moglibyśmy więc spokojnie mieć pół godziny muzyki więcej, a kiedy pomyśli się o tym, jakie skarby znajdują się w Archiwum Polskiego Radia – mogło być jeszcze ciekawiej.
Ze względów muzycznych i historycznych, pomimo niedostatków edycyjnych – płytę polecam.
Fryderyk Chopin
Polonez A-dur op. 40 nr 1 – Janusz Olejniczak
Mazurek a-moll op. 68 nr 2 – Jerzy Godziszewski
Nokturn f-moll op. 55 nr 1 – Ewa Pobłocka
Walce z op. 64: Des-dur nr 1 i cis-moll nr 2 – Marek Drewnowski
Nokturn cis-moll op. posth [Lento con gran espressione] – Lidia Grychtołówna
Nokturn Es-dur op. 9 nr 2 – Ryszard Bakst
Polonez As-dur op. 53 – Piotr Paleczny
Mazurek a-moll op. 17 nr 4 – Natalia Gawriłowa
Preludia z op. 28: e-moll nr 4 i Des-dur nr 15 – Jerzy Godziszewski
Etiuda cis-moll op. 10 nr 12 – Władysław Kędra
Polskie Radio