Baeva i Nowak grają Karłowicza

Do katalogu nagrań Koncertu skrzypcowego i Symfonii Odrodzenie Mieczysława Karłowicza dołączyły właśnie nowe rejestracje tych utworów. Oba dzieła zarejestrowano podczas zeszłorocznej edycji festiwalu Chopin i jego Europa, a zabrali się za nie nie byle jacy wykonawcy. Grała Royal Philharmonic Orchestra, solistą w Koncercie była Alena Baeva, a orkiestrą kierował Grzegorz Nowak.

Koncert wypada w tej interpretacji zaskakująco lekko. Orkiestra brzmi pod batutą Nowaka przejrzyście, ostro i wyraziście, a to samo można powiedzieć o dźwięku skrzypiec Stradivariusa „Molitor” z 1697 roku, na których gra solistka. To zdecydowanie, przejrzystość i zdyscyplinowanie interpretacji sprawiają, że niewiele tu romantycznego roztkliwiania się i rozpływania w nastrojach. Pisałem już jakiś czas temu o interpretacji Koncertu Karłowicza nagranej przez Nizioła i Borowicza, podkreślając te same elementy, które rzuciły mi się w uszy i tutaj. Jednak Baeva i Nowak przyjmują tempa jeszcze szybsze niż poprzednio wspomniany tandem, dlatego też ich interpretacja jest istotnie jeszcze lżejsza i jeszcze bardziej konkretna. To Karłowicz potraktowany lekko, z gracją i wyczuciem.

W podobnie przejrzysty sposób poprowadzona jest Symfonia Odrodzenie. Poziom napięcia jest przez cały czas dość wysoki, a ataki orkiestry ostre i precyzyjne. Nowak przyjął w swoim wykonaniu dużo szybsze tempa niż Jerzy Maksymiuk w swoim nagraniu z Sinfonią Varsovią, którego słuchałem dla porównania. Tyczy się to zwłaszcza części drugiej, Andante non troppo, oraz finału, Allegro maestoso, które Nowak prowadzi znacznie szybciej. Jest to jednak sensowne podejście. Część wolna nie dłuży się, a kontury melodii są wyraźnie zarysowane, natomiast finał dzięki szybkiemu tempu nie popada w nadmierny patos. Wartko poprowadzony jest nawet finałowy chorał, który czasem ma tendencje do tego, aby się dyrygentowi za bardzo rozlać.

Oba wykonania są solidne i chociaż mnie osobiście te utwory Karłowicza raczej nie porywają, to płytę na pewno warto poznać. Interpretacje utrzymane są na wysokim poziomie, a Baeva i Nowak prezentują muzykę kompozytora od strony bardziej klasycznej niż romantycznej, co ma swoje plusy.

 

Mieczysław Karłowicz

Koncert skrzypcowy A-dur op. 8*
Symfonia e-moll op. 7 Odrodzenie

Royal Philharmonic Orchestra

Alena Baeva – skrzypce*
Grzegorz Nowak – dyrygent

NIFC

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.